Een mens kan niet zonder een ander. Elk mens is uniek. Een mens leeft in een maatschappij. En dat brengt rechten en plichten met zich mee.
Een mens kan niet zonder een ander. Elk mens is uniek. Een mens leeft in een maatschappij. En dat brengt rechten en plichten met zich mee.
We hebben op De Kom een inspirerende studiedag gehad over de emotionele ontwikkelingsfasen van Dosen, verzorgd door Bertine Haverhals van Gouwe Acedemie.
Samen hebben we gekeken naar de onderliggende behoeften van de leerling en hoe we als profession aan kunnen sluiten bij de emotionele ontwikkelingsfase van de leerling.
Op De Kom begrijpen we dat kinderen in het speciaal onderwijs vaak een andere ontwikkeling doormaken. Dit betekent dat hun denken (cognitieve ontwikkeling) en hun gevoelens (emotionele ontwikkeling) niet altijd in balans zijn. Soms zijn ze in staat om dingen goed te begrijpen maar hebben ze meer moeite om met emoties om te gaan of zichzelf te motiveren. Dit noemen we een disharmonisch ontwikkelingsprofiel.
Het is belangrijk dat we als omgeving goed reageren op de emotionele behoeften van een kind. Als we hen op de juiste manier ondersteunen, kan dit hun emotionele ontwikkeling stimuleren en helpen om beter om te gaan met hun gedrag. Wanneer we niet goed aansluiten bij wat het kind nodig heeft, kan dit leiden tot probleemgedrag. Dit gebeurt vooral wanneer er te veel of juist te weinig van hen wordt gevraagd, wat voor frustratie en irritatie kan zorgen.
Op onze school werken we daarom samen met ouders om de ontwikkeling van elk kind zo goed mogelijk te ondersteunen. Zo zorgen we voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen zich op hun eigen tempo kunnen ontwikkelen.
Door van en met elkaar te leren, hebben we ons onderwijs gezamenlijk naar een hoger niveau getild!