Een mens kan niet zonder een ander. Elk mens is uniek. Een mens leeft in een maatschappij. En dat brengt rechten en plichten met zich mee.

Autisme in de klas: duidelijke aanpak zorgt voor groei

« Terug naar overzicht
13-03-2025

Kun je vertellen wat leerlingen met autisme precies nodig hebben op school?

Leerlingen met autisme hebben vaak net iets meer begeleiding nodig op school. Dat hoeft niet altijd veel of zwaar te zijn. Soms gaat het om eenvoudige hulp, zoals duidelijke structuur geven aan hun schooldag en aan het leerwerk.

Er zijn ook leerlingen die intensievere begeleiding nodig hebben. Hoeveel hulp nodig is, hangt niet alleen af van de cognitieve ontwikkeling, maar bijvoorbeeld ook van hoe hij of zij omgaat met prikkels en veranderingen.

Bij Punt Speciaal onderwijsgroep kunnen leerlingen met autisme in alle klassen meedoen. Als blijkt dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft, kijken we samen met de gedragsdeskundige en de intern begeleider wat precies nodig is. Soms is een speciale klas handig. Daar zijn kleinere groepen en is de begeleiding meer gericht op autisme. 

Binnen Punt Speciaal hebben we een autismespecialist. Zij helpt collega's als ze vragen hebben over het begeleiden van een leerling. Op onze school De Kom werken daarnaast specialisten op het gebied van sensorische integratie. Zij helpen leerlingen om beter om te gaan met prikkels uit hun omgeving.

Welke methodes gebruiken jullie om leerlingen met autisme te ondersteunen in leren en zich goed voelen op school?

Bij Punt Speciaal werken we vooral met drie bewezen methodes:

De methode 'Geef me de 5'. Deze aanpak helpt ons om leerlingen beter te begrijpen, basisrust te creëren, problemen op te lossen, positief contact te maken en hen vaardigheden te leren voor het dagelijks leven.

Daarnaast gebruiken we de TEACCH-methode. Deze methode kijkt vooral naar de sterke kanten en talenten van leerlingen met autisme. Door structuur en duidelijkheid leren zij makkelijker en voelen ze zich veiliger.

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling zetten we de methode Zien! in. Met deze aanpak kijken we goed naar wat leerlingen nodig hebben om sociaal-emotioneel te groeien. Zo helpen we hen om zichzelf beter te begrijpen en zich prettiger te voelen in contact met anderen.

Kun je een mooi voorbeeld geven van hoe deze aanpak leerlingen helpt?

Bij Punt Speciaal werken de leraren nauw samen met ouders en andere specialisten. Doordat we allemaal onze kennis van autisme combineren, zorgen we ervoor dat leerlingen stappen maken. We kijken daarbij niet alleen naar leren op school, tevens werken we aan wat leerlingen nodig hebben om later goed mee te kunnen doen in de maatschappij.

We zien vaak dat de weg naar vooruitgang niet altijd makkelijk is. Toch blijven we samen puzzelen en zoeken naar wat het beste werkt voor een leerling. Daarbij krijgen we hulp van ons bewegingsteam, therapeuten en de commissie van begeleiding. Door deze aanpak zien we regelmatig dat leerlingen met autisme stappen maken die eerder moeilijk leken. Dat geeft hen vertrouwen en helpt hen om een plek te vinden waar zij zich goed voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.